top of page

Stort engasjement og offensive medlemmer på medlemsmøte 29. og 30. oktober

  • oo8191
  • for 3 døgn siden
  • 4 min lesing

ree

På tross av krevende tider var det en offensiv hyttebransje som samlet denne uken, for å få inspirasjon og legge planer for de neste årene. Smart bruk av kunstig intelligens, endringsledelse, mer målrettet kommunikasjon og grønnere utbygging var noen av stikkordene.

Ca 20 av NOHF-medlemmene var samlet på Kringler gård i Nannestad onsdag og torsdag denne uken. Et innholdsrikt program og sosial omgang var som vanlig grunnoppskriften.

Daglig leder Olaf Olstad åpnet onsdagen med salgstallene det siste året. Vi må mange år tilbake i tid for å finne et så lavt tall som i 2025, og de siste 12 månedene har det vært 1664 igangsettinger (IG) i Norge.

- Snittet de siste 10 årene har vært over 4000 pr år. Vi som bransje må lande på hva vi mener vil være et «normalår» i fremtiden, sa Olstad.

Krevende å spå fremover Faun-direktør Arve Noreng tok også for seg markedssituasjonen. Han forklarte om utviklingen og prognosene for hyttemarkedet, og så tilbake i tid.

Arve Noreng - Faun
Arve Noreng - Faun

- Det er mange som har bommet, meg selv inkludert. Det er veldig krevende å spå hvordan det vil bi fremover, spesielt ettersom vi ser at trelastprisene igjen øker. Det positive er at Prognosesenterets tall viser at det fortsatt er mange tusen nordmenn som ønsker å kjøpe ny hytte, slo han fast.

Praktisk endringsledelse Faun-sjefen pekte også på behovet for endring i bransjen. Stein D. Wesenberg tok for seg både praktisk endringsledelse og relevant bruk av kunstig intelligens i hyttebransjen.

Wesenberg forklarte hvorfor det er så krevende for oss mennesker å skape endringer.

- Biologisk sett ønsker vi egentlig ikke endring. Endring kan oppleves som svært lite lystbetont, sa han, og serverte medlemmene mange gode innspill på hvordan man skaper endring i en bedrift.

Jonny Holm - Lende og Stein Wesenberg
Jonny Holm - Lende og Stein Wesenberg


Kunstig intelligens Stein Wesenberg kjørte også en seanse med AI og kunstig intelligens for NOHF-medlemmene. Også her fikk de mange gode tips og innspill om hvordan AI konkret kan brukes i bransjen. Deltakerne fikk også prøvd seg på gode praktiske oppgaver.

Workshop kommunikasjon

Torsdag var det kommunikasjon på agendaen først på dagen. Møtedeltakerne ble delt inn i tre grupper og la frem sine konkrete forslag på hva som kan være gode kommunikasjonsbudskap for NOHF i 2026.

Den første gruppen tok tak i potensialet med de mange eldre hyttene i Norge. Med riktig strategi bør det være mulig å selge mange nye hytter som kan erstatte de eldre hyttene, mente gruppen. Artikkel hvor vi i stor grad markedsfører bygging av ny hytte der det står eksisterende hytte, er et aktuelt tiltak. Miljøfordeler kan med fordel løftes frem i et slikt tiltak.

Den andre gruppen pekte på viktigheten av at medlemmene spiller inn gode historier til sekretariatet. De mente vi bør spille enda sterkere på følelser og den fine norske hyttekulturen. Gode bilder er et nøkkelord, og alle medlemmer ble oppfordret til å sende inn aktuelle bilder.

Det tredje gruppen fokuserte på verdiene hytta tilfører familiene. Ikke minst trakk de frem de helsemessige fordelene, som de mener er underkommunisert. - Vi må få folk generelt til å snakke bedre om hyttelivet, slo de fast.


Gruppen satte opp 4 konkrete budskap, med god hjelp av AI:

·         Hyttelivet som pusterom ·         Generasjoners møteplass ·         Tradisjon og bærekraft ·         Livsfase – hvilken fase er man er i

Grønn utbygging Det var knyttet stor spenning til dagens neste foredragsholder. Dagmar Hagen fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) har doktorgrad i og er forskningsdirektør med Naturrestaurering som sitt fag.

Dagmar Hagen - NINA
Dagmar Hagen - NINA

Hagens utgangspunkt for foredraget var en natur som er under press. Hun viset frem undersøkelser og statistikker for å dokumentere bit for bit-nedbyggingen og pekte på hvor viktig naturen er for nordmenn, inkludert de som har hytte.

Hun pratet om «det gode stedet» som mange ønsker, og spurte bransjen om hyttene som selges i dag har «det gode stedet».

- Ofte ser vi at utbyggerne tar bort de gode tingene og de attraktive elementene når de legger til rette for nye hytter. Hvordan kan vi begrense effektene på naturen når vi legger til rette for nye hytter? spurte hun.

 

Hagen var tydelig på myndighetene og grunneiernes rolle og ansvar i dette arbeidet. Hun la frem flere konkrete eksempler på hvordan det er mulig å ta vare på trær og vegetasjon i utbyggingen.

Fra medlemmene ble det påpekt at kommunenes krav legger opp til unødvendig store inngrep, med blant annet parkeringsplasser til flere biler.

Ny bok om hytte og folkehelse Dagens flammende innlegg kom fra hyttebokforfatter Einar Odden. Han har skrevet boka «Den norske hytta – en biografi» og er nå i gang med en ny bok om hyttens påvirkning på økonomien i kommunene.

Einar Odden - Hytteboka
Einar Odden - Hytteboka

- Det offentlige skriver ikke et ord om hva 450.000 hytter betyr for de ulike kommunene, sa han.

Odden pekte også på myndighetenes manglende forståelse for hva hyttene betyr for folkehelsen.

Sameierskap og delingsøkonomi Delingsøkonomi er en av de raskest voksende trendene over hele verden, og bransjen ønsker å ta sin del av ansvaret med å skape et mer bærekraftig samfunn i fremtiden.

Gründer og utvikler Hans Petterson fortalte at de mener deling blir den nye

Hans Pettersson og Oskar Martinsson - Share things easy
Hans Pettersson og Oskar Martinsson - Share things easy

måten å bruke hytte på i fremtiden. De ønsker derfor å tilby en digital plattform som skal gjøre sameie av hytte enkelt.


ShareThingsEasy er navnet på programmet som skal hjelpe hytteeiere til å dele hytta på en enkel måte.

- Deling kan bli en motor for vekst i fritidsboligmarkedet, sa utvikleren, og viste frem flere konkrete eksempler på konsepter som kan være aktuell i fremtiden.

 
 

906 81 880

© Norske Hytte produsenters forening - NOHF 2025 

bottom of page