top of page

Foreningens formål: 

  • ​Trygge vilkårene for brukere og produsenter.

  • Fremme interessen for hyttebruk i Norge

  • Etablere et tillitsfullt samarbeid med myndigheter og andre som kan medvirke til økt effektivitet, sikkerhet, ​og miljøbevissthet i hele kjeden fra produsent til leveranse

  • Være høringsinstans og kunnskapssenter for rammesettende myndigheter

  • Være en informasjonskanal ut til medlemmene på alt som skjer av nye rammevilkår

  • Søke å koordinere interesser og synspunkter i bransjefaglige spørsmål med kommuner og andre som kan bedre den daglige drift hos medlemmene

  • Være medarrangør av den årlige hyttemessen

Preg 123 Berge Hytta Jøra Bygg.jpg
f_saDIeQ.jpeg

Hvorfor NOHF? 

Hytte skal være en trygg investering

Å kjøpe fritidsbolig gjennom et medlem av Norske Hytteprodusenters Forening (NOHF) er en trygg investering. Alle hytteprodusenter som er en del av NOHF har signert en autorisasjon som forplikter dem til å følge strenge kvalitetskrav. Dette sikrer at du som kjøper får de beste rådene og den høyeste standarden innen fritidsboliger når du kjøper hytte gjennom våre medlemmer.

Kompetanse og forutsigbarhet

Gjennom NOHF-autorisasjonen forplikter alle medlemmene å holde høy standard på hyttefaglig kompetanse. De som selger hytte har derfor både lang erfaring i bransjen, de er alltid oppdatert på lover og regler og de har den kompetansen som kreves for å gi deg som kunde den hytten som passer best til ditt behov. Dette er et viktig grunnprinsipp i NOHF, for at du som kunde skal oppleve en forutsigbar prosess fra første møte med selgeren, til nøkkelen står i døra og familien flytter inn. Gjennom hyttekjøp av et medlem i NOHF handler du hos solide og sterke merkevarer som sikrer deg økt verdi for din hytte.

Kompetanse og forutsigbarhet

Gjennom NOHF-autorisasjonen forplikter alle medlemmene å holde høy standard på hyttefaglig kompetanse. De som selger hytte har derfor både lang erfaring i bransjen, de er alltid oppdatert på lover og regler og de har den kompetansen som kreves for å gi deg som kunde den hytten som passer best til ditt behov. Dette er et viktig grunnprinsipp i NOHF, for at du som kunde skal oppleve en forutsigbar prosess fra første møte med selgeren, til nøkkelen står i døra og familien flytter inn. Gjennom hyttekjøp av et medlem i NOHF handler du hos solide og sterke merkevarer som sikrer deg økt verdi for din hytte.

Effektiv og bærekraftig arealbruk

NOHFs medlemmer imøtekommer FNs bærekraftsmål (3, 4, 8, 11, 17). Effektiv og bærekraftig arealbruk er et grunnleggende prinsipp som våre medlemmer arbeider etter. I praksis betyr dette skånsom forvaltning av naturen og hensyn til lokale interesser der hyttene bygges.

Energieffektive hytter

NOHF-medlemmene tilbyr de mest energieffektive og klimavennlige hyttene på markedet. Alle medlemmer forplikter gjennom autorisasjonen å bygge etter oppdatert byggeteknisk forskrift. Byggetekniske forskrifter endres stadig, det gjelder også hytter.

Det er derfor viktig for deg som kunde å velge leverandører som er oppdatert på dagens norm og krav. Dermed får kundene de mest energieffektive hyttene ved å handle gjennom NOHF-medlemmene.

Flexibo.jpg

De viktige detaljene

Det er mange ting du må ta stilling til når du skal bygge hytte og suksessen ligger ofte i detaljene. Blant annet må du bestemme deg for hvilke varmekilder du skal velge, antall soverom, om du skal ha hems og om det er smart med solceller.

 Gjennom NOHF-autorisasjonen forplikter våre medlemmer å alltid være oppdatert på de mest moderne og økonomiske løsningene ved bygging av hytte. Hytteprodusentene har også nødvendig kunnskap om de mest miljøvennlige prosessene ved bygging av hytte.

Som kjøper får du derfor de beste fritidsboligfaglige rådene hos NOHF-medlemmene. NOHF-medlemmende tilbyr til enhver tid de mest energieffektive og klimavennlige fritidsboligene.

Hyttedeling gir inntekter

Mange som kjøper hytte i dag ser potensialet til å tjene penger på å dele hytta med flere. Du trenger ikke gjøre store grep for å tilrettelegge en hytte for utleie. Et ekstra soverom som du kan plassere personlige eiendeler i, er for eksempel smart å tenke på. Antall soverom og sengeplasser betyr også noe for potensielle leietakere. 

NOHF-medlemmene har delingsøkonomi på sin dagsorden og kan også her gi de beste tipsene når du skal kjøpe hytte. Vi har også samarbeidspartnere som kan ta seg av hele utleieprosessen for deg.

LH_HELLERUD_2-2.jpg
Running-Logo-NOHF-Godkjent_2025.png

Autorisasjon

Hvorfor er NOHF-autorisasjonen viktig?
 

  • NOHF-medlemmet skal så langt det er mulig legge til rette for bærekraftig arealbruk, skånsomme inngrep i det aktuelle området og tilpasse utbyggingen til lokale interesser og behov.

  • NOHF-medlemmet skal ha fagkompetanse, profesjonalitet og derved gi forutsigbarhet for byggherre.  

  • Autorisasjonen skal bevisstgjøre forholdet mellom byggherre og hytteleverandør.

  • Autorisasjonen skal styrke medlemmets posisjon i markedet og sikre kvaliteten til byggherre.

  • En NOHF-autorisert hytteprodusent skal utvikle bransjen i takt med endringer i markedet.

  • Autorisasjonen skal bidra til at NOHFs medlemsbedrifter etablerer en mest mulig ensartet kommunikasjon, og en mest mulig forutsigbar og forståelig kjøps- og byggeprosess.

TASK – «grunnmuren» i NOHFs autorisasjon

Trygghet

  • Bruke Norsk Standard kontraktformular eller tilsvarende som gir likelydende trygghet for kjøper

  • Stille garantier iht. Bustadoppføringslova 

  • Gi en forutsigbar byggeprosess  

Ansvar 

  • Følge lovpålagte krav fra myndighetene 

  • Miljømerking, avfallshåndtering og kildesortering

Seriøsitet

  • Åpenhet mellom byggherre og medlemsbedriften i byggeprosessen

Kompetanse

  • Alle våre medlemmer er profesjonelle hytteprodusenter

  • Medlemmene holder seg kontinuerlig faglig oppdatert mht. lover, regler og teknologi

  • Aktiv kompetansebygging blant medlemsbedrifter i alle ledd i bransjen

Godkjente aktører i byggfaget

  • Ansvarsrett for utføring av de relevante fagområdene. Ansvarsretten kan innehas internt i selskapet eller hos samarbeidspartnere for de gjeldene fagene.

Kontrakter 

  • Informere byggherre om betydningen av kontrakten som inngås.
    (Totalentreprise, separate kjøpekontrakter for byggesett og entreprise for oppsett av bygget)


Markedsføring

  • All kommunikasjon og markedsføring skal alltid stå forhold til kontrakten.
     

Miljømerking og avfallshåndtering

  • NOHF medlemsbedriften skal etterstrebe så langt det er mulig å informere om relevante miljøgunstige materialvalg. 

  • Oversikt på miljøskadelige produkter, samt redusere dette til et minimum.

  • All avfallshåndtering skal gjøres etter kildesorteringsprinsippet

     (min. 60% vekt skal sorteres) 

  • Avfall fra byggeplassen skal ikke under noen omstendighet brennes. 

  • NOHF-medlemmet skal informere om aktuelle energieffektiviseringstiltak.

1225c_ny_redigert av RN copy.jpg

Sikkerhetstiltak for hyttebrukerne

  • Gi relevant informasjon om bruk av ildsted, komfyrer, tekniske innretninger etc.  (FDV dokument) 

  • Gi gode innspill til hyttebrukerens rømningsveier, brannsikring etc. for alle rom i bygget (HMS).

NOHFs medlemsbedrifter forplikter seg til å:

  • Følge foreningens vedtekter. 

  • Uttale seg lojalt om foreningens arbeid og samarbeidspartnere.

  • Bidra med gode innspill til hyttebransjen, til forbrukerens beste.

 

Natur- og miljøtiltak for byggeprosessen

  • NOHF-medlemmet skal påvirke alle involverte parter i byggeprosessen til gode miljøtiltak.

  • I størst mulig grad ivareta naturen under byggeprosessen og veilede til riktig energi- og miljøtiltak.

  • Det skal etterstrebes å tilbakeføre den naturlige vegetasjonen.

  • Fritidsbygget, eiendommen og arbeid på omkringliggende områder skal gjennomføres på en bærekraftig og skånsom måte.

  • NOHF-medlemmene skal ha spesielt fokus på følgende av FNs bærekraftmål: 3, 4, 8, 11 og 17. Se mer om bærekraftsmål her.

Polar visningshytte.jpg
C36A5841-Edit.jpg

Helse, miljø og sikkerhet i byggeprosessen

  • NOHF-medlemsbedriften og byggherre må være bevisste sitt ansvar om å formidle et faglig godt HMS-budskap for alle som skal arbeide på prosjektet. 

  • Sikkerheten til arbeiderne skal alltid komme først. 

  • Medlemsbedriftene er pålagt om å fortløpende orientere om sikkerhetsinnretninger i de ulike fagene og gi kvalifiserte råd.

Reklamasjoner/garantier 

  • Medlemsbedriftene skal møte enhver reklamasjon som om det er en relevant garantisak.

  • NOHF vil produsere en «protokoll» for garantisaker – det vil si en på forhånd definert framgangsmåte med forhåndsdefinert språk.

  • NOHFs medlemsbedrifter har et selvstendig ansvar for å opplyse om hvilke rettigheter og forpliktelser en byggherre har, og hvordan byggherre kan hevde sine rettigheter.

  • Dersom klagen ikke er berettiget, må kunden orienteres om dette på en ryddig og god måte.

  • Medlemsbedriftene skal søke å tilby økonomisk godtgjørelse hvis byggherre selv ønsker å utbedre garantisaken, selv om medlemsbedriften etter loven har krav på selv å utbedre.

  • Medlemsbedriftene forplikter seg til å overlevere relevante FDV-dokumenter til byggherre.

  • Hvis utbedring tar uforholdsmessig lang tid, bør medlemsbedriften benytte lokalt godkjente aktører i det faget det gjelder.

  • Hvis det i reklamasjonsperioden oppstår uforholdsmessige mange problemer med fritidsboligen skal medlemsbedriften tilby å ta med en tredjepart for vurdering.

  • NOHF og medlemsbedriften skal i fellesskap vurdere behovet for å opprette en rådgivende «tvistenemd» som kan aktiveres i særlig vanskelige forbrukersaker.

Overtakelsesforretning 

  • Gjennomføres etter en fast protokoll utarbeidet av NOHF, eller likelydende.
     

Service /ettårs befaring 

  • Gjennomføres etter en fastsatt protokoll utarbeidet av NOHF, eller likelydende. Ettårsbefaring initierts av byggherre.

906 81 880

© Norske Hytte produsenters forening - NOHF 2025 

bottom of page